BDA-SARP 2016

w1-z

DOROCZNA POLSKO-NIEMIECKA NAGRODA INTEGRACYJNA BDA-SARP 2016

Wernisaż wystawy odbędzie się w piątek, 2.12.2016 r. w Galerii SARP (ul. Mariacka 10) o godz. 19:00.

Tegoroczny Finał Dorocznej Polsko-Niemieckiej Nagrody Integracyjnej BDA – SARP wraz z towarzyszącymi mu tradycyjnie warsztatami odbył w dniach 17-20 czerwca br. w Berlinie.

Tematem warsztatów, powadzonych przez arch. Matta Cęckiewicza z BDA, była rewitalizacja obszaru dawnej fabryki lodu, mieszczącej się przy Kopenicker Strasse w Berlinie. Przed każdą z czterech międzynarodowych, polsko – niemieckich grup postawiono zadanie, wymagające spojrzenia na zagadnienie z innej perspektywy.

Dzięki warsztatom osiągany zostaje najważniejszy cel Dorocznej Polsko -Niemieckiej Nagrody Integracyjnej BDA-SARP, jakim jest podtrzymywanie dialogu i wymiany doświadczeń, koncepcji i idei pomiędzy młodymi architektami z Polski i Niemiec. Efekty wspólnej pracy młodych architektów zostały zaprezentowane w DAZ.

Część konkursowa Nagrody, podczas której zaprezentowano 18 prac, odbyła się 19 czerwca w siedzibie Bund Deustscher Architekten przy Kopernicker Strasse 48/49.

Jury w składzie: arch. Andreas Denk (BDA, Przewodniczący) arch. Ewa Kuryłowicz (SARP) arch. Jan-Henrik Hafke (BDA), arch. Henning von Wedemeyer  (BDA), arch. Grzegorz Stiasny (SARP) postanowiło przyznać:

Dwie równorzędne nagrody główne w wysokości 1250 euro,

Panu arch. Wojciechowi Cebuli z Politechniki Wrocławskiej za pracę p.t.

„Art House. 500+1. Building as a social-political manifesto” 

wykonaną pod kierunkiem dr inż. arch. Ady Kwiatkowskiej

Nagroda została przyznana za: „radykalne połączenie architektury ze sztuką. Autor stworzył wariację na temat „formy otwartej”, która była jednym z symboli radykalnych tendencji idealistycznych w architekturze modernistycznej. Projekt pokazuje, że takie podejście teoretyczne (forma otwarta) nadal ma znaczenie w dzisiejszej praktyce projektowej. A struktura sztywnej siatki przestrzennej zaproponowana przez autora paradoksalnie stwarza dobre warunki do korzystania z wolności wyrazu artystycznego i swobodnego korzystania z przestrzeni publicznej.”

oraz Panu arch. Royowi Herzogowi z FH Potsdam  za pracę p.t. „The Genius Loci of the Hopfenmarkt (Hamburg)” wykonaną pod kierunkiem Prof. Dr. Martiny Abri.

Nagroda została przyznana za: „zrozumienie przestrzeni miejskiej jako następstwa wielu warstw, ułożonych przez upływający czas.
Zachowanie istniejących struktur architektonicznych w ich warstwach staje się podstawą do jednoznacznego zaprojektowania nowego założenia.
Projekt Roya Herzoga został gruntownie opracowany również z teoretycznego punktu widzenia. Podpowiada sposoby na uporanie się z „historyczną amnezją” powodowaną przez konflikt żarłocznego kapitalizmu z wartościami których oczekujemy od historycznego kontekstu przestrzeni miejskiej.”

Jury postanowiło również przyznać specjalne wyróżnienie w wysokości 500 euro: Pani arch. Zhen Zhang z RWTH Aachen za pracę p.t. “ Isle of Islay – Nature Observatory. Remembrance of a Forgotten Treaty between Man and Nature”, wykonaną pod kierunkiem Prof. Anne-Julchen Bernhardt oraz Prof. Axela Sowy

Ponadto Jury przyznało dwa wyróżnienia:

1.Panu arch. Matthiasowi Faulowi z Universität Kaiserslautern za pracę p.t. „ WHAT YOU WANT 3. An interim opera for the Staatstheater Stuttgart”, wykonaną pod kierunkiem apl. Prof. Dr. Matthiasa Castorpha

2. Panu arch. Jannisowi Rennerowiz HTWG Konstanzza pracę p.t. “Teatro Oficina taken further-about the non-existance of public space in São Paulo”, wykonaną pod kierunkiem Prof. Myriam Gautschi.